דף הבית ← הכירו את עולם הרשת
המסכים כוללים בתוכם אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות של צמיחה, יצירת תוכן חיובי, הפצת אור
וקודש, נתינה והתנדבות, למידה והתקדמות, שיתופי פעולה מקצועיים, התקדמות טכנולוגית כמעט
בכל תחום.
אך אין זה סוד – שעם כל הברכה הזאת כרוכה גם תלות במסכים.
הנוער והילדים נשאבים לשעות מרובות של שימוש, ולעיתים אף אנחנו.
בשנת 2020 ממוצע הגלישה למשתמש בישראל היה 12 שעות ביום.
משחקי הרשת הם אחת התעשיות הרווחיות ביותר בעולם, שגלגלה כ-165 מיליארד דולר בשנת 2020. משחקים, ואפילו פשוטים, מפותחים בשיתוף אנשי מדע ומחקר, כדי למשוך את המשתמשים לשימוש חוזר יום־יומי עד לרמת התמכרות. קשה מאוד להתנתק מהמשחקים האלה, עד לרמה של ויתור על מפגשים חברתיים ומשפחתיים כדי להמשיך ולשחק.
התמכרות למשחקי רשת הוגדרה כהפרעה נפשית רשמית ב-ICD, מגדיר המחלות הרשמי הבין־לאומי.
הרשתות החברתיות – פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, טיקטוק ועוד – הן ללא תשלום. הן חינמיות למשתמש וממומנות על ידי פרסומות. לכן הן מתוכננות בצורה מושלמת, כדי שנבלה בהן יותר, נקנה בהן יותר ולא נרצה לעזוב. בשנים האחרונות נחקרת תופעת ה-FOMO (Fear of Missing Out) – פחד נוראי מהחמצה. הוא גורם לזמינות מוגזמת, לבדיקת הפיד בכל כמה דקות ולחרדה מפספוס או מאובדן סוללה.
סדרות בנטפליקס ובחברות נוספות משודרות לעיתים קרובות בבינג’ – שחרור כל פרקי הסדרה באותו ערב – כדי לגרום למשתמש לטבוע במבול הפרקים החדשים. “המתחרה הכי משמעותי שלנו הוא זמן השינה של הצופים”, אמר ריד הייסטינגס, מנכ”ל נטפליקס, בזמן שהוא משתלט על עוד ועוד שעות מהיממה של הצופים.
פורנוגרפיה: הגיל הממוצע לחשיפה ראשונית לתוכן מיני קשה ברשת הוא 8. עד גיל 13 80% מהילדים ייחשפו לפורנוגרפיה, כאשר המרחק אל האתרים הללו הוא 5 לחיצות בממוצע. בכל שנה משקיעה התעשייה מיליארדים רבים כדי להגיע לעוד ועוד צרכנים.
מחקר מגלה כי על כל 30 נערים שצופים בפורנוגרפיה במציאות, רק הורה אחד חושב שהילד שלו צופה בפורנוגרפיה.
הנזקים של החשיפה לפורנוגרפיה והצפייה בה הם עצומים. החל מפגיעה מהמראות (אצל ילדים), עיוות תפיסת היחסים והמיניות הבריאה, דרך עלייה בתסמיני דיכאון, חרדה, לחץ ובעיות חברתיות, וכלה בגירושין ובבעיות בריאותיות.
סדרות: רוב הסדרות בנטפליקס (מעל 60%) ובפלטפורמות האחרות כוללות תוכן בוטה ומיני, במגמה הולכת וגוברת משנה לשנה. בישראל אין חוק האוסר הצגה של תכנים מיניים בסדרות בטלוויזיה ובאינטרנט על ספקים שאינם חלק מרשות השידור, ולכן נטפליקס ושירותים דומים, וכן הוט ויס, משדרים בלי הגבלה. מעבר לכך, רוב הסדרות זמינות כיום באופן בלתי חוקי לצפייה ישירה בדרייב או דרך טלגרם.
יוטיוב: על פי דו”ח בזק משנת 2020, הנוער משתמש ביוטיוב כיום בעיקר לצפייה בקליפים של שירים ובסדרות רשת. גם יוטיוב אינו מסונן, ומכיל תכנים עם אופי מיני ותכנים מפורשים.
טיקטוק: הסרטונים המובילים בטיקטוק הם תכנים בעלי אופי מיני מובהק.
אינסטגרם: מובילי הרשת החברתית הם פרופילים בעלי אופי מיני מובהק.
המדיה שינתה את הדרך שבה אנו מתקשרים – משיחה פנים אל פנים עברנו לטקסטים שטחיים וקצרצרים בצ’אט, ויש לכך השלכות רבות. המחקר מראה כי 80% מהתקשורת שלנו תלויה בהבעות פנים. עם זאת, לילד קשה לזהות אם הודעה במדיה נכתבה בכעס, בכאב או בצחוק.
בעשור האחרון מצביעים המחקרים על ירידה באמפתיה, שהיא היכולת הרגשית שלנו להזדהות עם אחרים ועם רגשותיהם, בעקבות ההתקשרות דרך המדיה.
הצקות ופגיעות בין ילדים ונוער אינם דבר חדש. ואולם, השיח ברשת, הזמינות של המכשיר בכיס של כל ילד, היכולת להגיע לקהל נרחב והאנונימיות המתאפשרת בחלק מהאפליקציות מגדילים את היקף הבריונות ברשת ואת נזקיה. במחקר עולמי משנת 2018 פורסם כי כמחצית מבני הנוער חוו בריונות שהופנתה כלפיהם ברשת.
בריונות ברשת כוללת הפצת שמועות, הכנסה או הוצאה מקבוצות, השמצות וקללות, פרסום תמונות ופרטים אישיים, סרטונים מביכים וכן התחזות לאחר או חרם
במחקר בריונות ברשת שערכה חברת בזק בשנת 2019 פורסם כי רוב בני הנוער לא שיתפו מבוגר כאשר חוו שיימינג לסוגיו, ורובם אף מאמינים כי מי שמבצע בריונות ברשת הוא מקובל חברתית.
מה נחשב הצלחה? המדיה תמיד מציגה בפנינו את החיים המושלמים – ברשתות החברתיות (60% מהמשתמשים מודים שהתמונות שהם מעלים הן מבוימות ולא אמיתיות), בסרטים ובסדרות.
האנשים תמיד נראים טוב (רק 5% מהאוכלוסייה מתאימים להיבחר לתפקידים בסדרות ופרסומות). אנו מאמינים שכך אנו אמורים להראות, שכך החיים שלנו צריכים להיות, ושכך נראית הצלחה. זה גורם לנו לשקוע בהשוואות ולחפש בחיינו את האושר המתואר שם, שלא באמת קיים במציאות.
התוצאה היא דכדוך וריקנות לאחר שעות של שימוש, דימוי גוף נמוך מאוד (כי מחנכים אותנו שם איך צריך להיראות), חוסר שביעות רצון מהקשרים החברתיים בחיינו וממציאות היום־יום.
חינוך סמוי: אנו מנסים לחנך את ילדינו ואת עצמנו לפי הערכים שבהם אנו מאמינים.
צפייה ממושכת במדיה, באתרי חדשות, בסדרות וברשתות חברתיות משנה את עולם המושגים והערכים שלנו בלי שנשים לב. הדמויות הנערצות ומובילי השיח ממלאים את תת־המודע שלנו בהגדרות שונות מנתינה, מכבוד הדדי, משפה נקייה או מאמונה.
אתגרי טיקטוק: בני נוער וילדים רבים מושפעים מאתגרים המתפרסמים ברשת, ולצערנו נפצעים ונפגעים בניסיון לחקות את האתגרים השונים ולעמוד בהם.
פישינג – ניסיון התחזות כדי לגנוב מידע רגיש כמו פרטי אשראי, כתובת, טלפון ועוד. ההאקרים מתחזים לאתר או לשירות לגיטימי דרך אימייל, שיחת טלפון, פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם, או באמצעות הודעת SMS.
פריצה לחשבון המחשב: חמישית מהמשתמשים חוו פריצה לחשבונם בשנה החולפת. נגנבו מהם פרטים אישיים, וכן הם נסחטו עבור שחרור נעילת הסמארטפון, המחשב, המידע האישי או העסקי המוחזק בידי ההאקרים.
קניות באינטרנט: רוב המשתמשים רוכשים מוצרים דרך הרשת. קל מאוד ליפול ברשת של נוכלים והאקרים, האורבים כדי לגנוב את פרטינו האישיים, ובהם גם את פרטי כרטיס האשראי שלנו.
נקודת גישה זדונית: האקרים יכולים לנסות לפתות אתכם להיכנס ל-Open Wi-Fi שהם עצמם הקימו, וכך המידע שלכם עובר דרכם.
גיימינג: משחקי רשת מאפשרים לשחק אונליין עם שחקנים נוספים מהארץ ומהעולם – מוכרים או זרים מוחלטים. ברוב המשחקים אפשר לקיים צ’אט חופשי עם המשתתפים. קטינים רבים חוו סחיטה בקשר עם זרים שהבטיחו להם ‘סקינים’ במשחק תמורת תמונות פרטיות או מפגש, וחלקם אף נפגעו.
פגיעות מיניות ברשת: על ידי התחזות לילדים ולילדות, נערים, נערות או סוכנויות פדופילים יוצרים קשר עם נוער וילדים לקבלת תמונות פרטיות, לנסות להיפגש בעולם האמיתי, ולאחר מכן לתקוף או לסחוט ‘כופר’ בעד מחיקת חומרים שנשלחו.
סוג אחר של פגיעה הוא בהפצת תמונות פרטיות שצולמו דרך סנפצ’אט (אפליקציה שבה התמונה נעלמת לאחר כמה שניות), או תמונות וסרטונים שנשלחו באופן אישי. התופעה גרמה בעבר להתאבדויות בקרב נערות שנחשפו.
היכרות עם הבעיה ועם האתגר שעימם אנו מתמודדים היא לפחות חצי מהפתרון. לכן יצרנו עבורכם את:
הורים חזקים ברשת – קבוצות ייעודיות של ארגון לוקחים אחריות. אפשר לשאול באנונימיות על ההתמודדויות בבית עם הסמארטפונים והאינטרנט, ולקבל תשובות ממיטב המומחים העוסקים בתחום.
הכירו את עולם הרשת של ילדיכם – פינה חשובה באתר לכל הורה, לדעת מה מסתתר באפליקציות הפופולריות ביותר כיום ומה הילדים עושים במדיה. לאחר מכן אפשר לפתח שיח סביב הנושאים האלה.
מעבר לפינה
הכלים הטכנולוגיים, בקרת ההורים, ההגנות והמכשירים אינם תחליף לשיח ולחינוך.
במדריך ‘משפחה מחוברת’ אספנו עבורכם, בעזרת אנשי מקצוע ובעלי ניסיון, נקודות חשובות ביותר. הן יאפשרו שיח בונה ומוסדר עם הילדים, היכרות עם עולמם, שיח על ערכים ועל מקרים שנחשפו אליהם במדיה ויצירת כללים למדיה בהובלתכם.
למדריך ארבעה חלקים:
את רוב האתגרים אפשר למנוע באמצעות בחירה של מכשיר המותאם לצורכי הילד או הנער, מוגן בצורה מתאימה וכולל בקרת הורים לשימוש בטוח ומוגדר.
כך לדוגמה לילד בכיתה ח’ אפשר לקנות מכשיר פשוט עם וואטסאפ, במקום סמארטפון פרוץ הכולל אין־ספור אפליקציות.
כמו כן, תוכלו להתקין ‘גוגל פמילי לינק’ במכשיר שתתנו לנערה בגיל העשרה, והיא תצטרך את אישורכם בכל אפליקציה שתבקש להוריד.בקרו בדף הפתרונות הטכנולוגיים שלנו – מוקד אור.
כללי בטיחות ברשת:
בטיחות בגיימינג וברשתות חברתיות:
במקרים של פגיעה ברשת, אל תהססו לפנות למוקד 105 – המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת.
סדנאות ושיחות – המרכז החינוכי של לוקחים אחריות מציע מגוון רחב של הרצאות, שיחות וסדנאות של אנשי מקצוע מנוסים. הוא נועד לתווך ולתת כלים להתמודדות במדיה למגוון קהלים – ילדי א-ג, בנות אולפנה, נוער, מחנכים, הורים וקהילות.
חזקים וחזקות ברשת לנוער – רבים מבני הנוער נבוכים בהתמודדותם עם אתגרי הרשת. בקבוצות “חזקים ברשת לבנים” ניתן מענה מקצועי בקבוצות וואטסאפ לשאלות הנשאלות באנונימיות. “חזקות ברשת” הוא פורום מקצועי ואנונימי, שבו מיטב נשות המקצוע בתחום משיבות לשאלות המשתמשות.
הסטורי שלי – בעקבות הרצאות לאלפי בני נוער מיסדנו את תהליך הצמיחה במדיה בספר שיטתי, השופך אור על תהליך הצמיחה האישית. ספר קואוצ’ינג לנוער (כרגע מיועד לנערים ולצעירים בלבד) המשולב בכלים רבים, במשימות אישיות, עם חוברת למלווה ועם כל מה שצריך כדי להצליח בעולם של מסכים, מסכות והסחות.
עולם התוכן
תנועת המחנכים
השתלמויות לצוות חינוכי
פעילויות למוסדות
מאגר שו”ת
חנות הספרים