שימוש מצמיח במסכים במרחב הביתי

משפחה מחוברת

המלחמה עשתה לנו קצת בלאגן, והכניסה את הבית שלנו למציאות שונה ומאתגרת.

לנו כהורים יש את המסוגלות לעשות סדר ולהנהיג תקשורת משפחתית בריאה.
תפקידנו כהורים לשמור ולהדריך את הילדים גם במרחב הרשת.

במדריך שלפניכם הכנו הצעות והמלצות לתיאום ציפיות אישי ומשפחתי המותאם לאתגרי השעה.
קבלו השראה, התאימו אל משפחתכם, והשיגו יחד את האיזון עליו אתם חולמים.

בהצלחה!
ארגון 'לוקחים אחריות משנים מציאות ברשת'.

מה במדריך?

השינוי מתחיל כאן

תהליך אישי - הצלחה משפחתית

מדריך להורה הדיגיטלי

כללי אצבע לפני הכניסה לתהליך

שימוש משפחתי בריא

כללים למרחב הביתי, לכל בני הבית וכל סוגי השימוש במדיה

סמארטפון חדש

תאום ציפיות לפני/אחרי שנתתם לילדכם סמרטפון

השינוי מתחיל כאן

האם עלינו לעבור שינוי באופן בו אנו, ההורים, משתמשים במדיה? בזמן המסך, בעיתויים בהם אנו משתמשים ובתוכן אותו אנו צורכים? אי אפשר פשוט להתחיל מהילדים...?

תהליך משפחתי לא יכול להצליח בלי שאנו ההורים נעבור תהליך אישי, בו נשמש דוגמה אישית ונדע להציב לעצמנו גבולות במרחב הדיגיטלי.

תהליך בקרה אישי של שעות מסך, ושמירה על אזורים וזמנים ללא מסכים, ישרה אווירה של צמיחה בבית. כולנו, ההורים והילדים יחד בתוך התהליך. אחרי שתראו בעצמכם שזה אפשרי, על אף האתגר, תוכלו לתת ביטחון ומשענת גם לילדיכם.

שאלון הורים

ענו על השאלות. לאחר מכן קבעו כמה כללים לשימוש בריא יותר באופן אישי וזוגי.

לדוגמא:

נסו לעמוד בכללים שקבעתם במשך כמה ימים לפני שתמשיכו במדריך. העבודה האישית שלכם תתן לתהליך המשפחתי תוקף, עוצמה ואחוזי הצלחה גבוהים בהרבה. בהצלחה!

כללים וטיפים נוספים לניהול ושימוש אישי
ומאוזן תוכלו למצוא במדריך דיאטה דיגיטלית.

מדריך להורה הדיגיטלי

14 כללי אצבע לפני יצירת שינוי ביחס למדיה בבית

תיאום עמדות

בצעו שיחה זוגית לפני שתסכמו עם הילדים על הגבולות הביתיים והאישיים.
חשבו מהם ערכי הבית? מהו תוכן שלילי בעיניכם אליו ברצונכם למנוע כל חשיפה? מדוע?
מהם זמני הפנאי במסך שכדאי להגדיר בתקופה זו עבור כל אחד מבני הבית? באילו זמנים יש להגדיר שאף אחד לא משתמש בסמרטפון או יושב מול מסך?
באיזה גיל או שלב נאפשר מכשיר חכם לילדים שלנו ועבור אילו צרכים?
(ראו את מדרג המכשירים באתר הפתרונות הטכנולוגיים שלנו, החל ממכשיר פשוט ללא אינטרנט, מכשיר מקשים תומך ווצאפ בלבד, מכשיר חכם עם חנות אפליקציות מסוננת, או מכשיר פתוח עם תוכנת סינון והגבלת
אפליקציות ואתרים).

1

עיתוי

את שיחת הגבולות לא נעשה בזמנים של קושי או לאחר “פיצוץ” סביב נושא המסכים. את שיחת הכללים נקבע בזמן של נינוחות בו גם אנחנו וגם ילדינו בקשב ובמוכנות לקבלה. ודאו שלפני שאתם עוברים לשלב השיחה עם הילדים, ביצעתם את שיחת “תיאום העמדות” ביניכם ועברתם את השלב הראשון – “השינוי מתחיל כאן”.

2

דוגמא אישית

אם הילד רואה שהמסכים הם הדבר שהכי מעניין ומרתק אתכם בעולם, אם באמצע ארוחה משפחתית אתה “חייב” לצאת לשיחה “דחופה” – גם הילד לא ישחרר את המסך בקלות וגם לו יהיו דברים “חשובים ודחופים”. בשעות בהם אתם עם הילדים, היו איתם בקשב מלא, ושלעולם לא יצטייר להם שהמסך חשוב לכם יותר מהם.

3

כנסו למים

הביעו בכנות עניין בעולם המדיה של ילדיכם. בקשו מהילד לערוך לכם “סיור וירטואלי”, בו הוא יציג לכם את עולם המסך שלו, רשתות חברתיות, סדרות וסרטים אהובים, משחקי מחשב וכל מה שהוא חש בנוח לשתף. גלו רצון לקחת חלק בעולם שלו, שחקו אתו במשחק או שניים, צפו יחד בסרט והבינו יותר את עולמו ואת הריגושים והמאוויים שהוא מקבל ברשת. כך הוא יחוש שאינכם מנותקים, וירגיש שאתם כתובת אליה הוא יוכל לפנות במקרה של מצוקה או חשיפה לתוכן שלילי ברשת.
ובכלל יהיה לילד שלכם הרבה יותר קל לקבל בהבנה מגבלות שבאות מהורה מחובר ולא מנותק.

4

ביקורת

נמנע עד כמה שאפשר מלמתוח ביקורת על אופן השימוש בו הילד מתנהל ברשת. נעשה כל שביכולתנו כדי להסביר לילדנו כיצד נכון וטוב להתנהל ברשת אך לא נבוא בביקורת. כך הילד יחוש בנוח תמיד לשתף אותנו במה שעובר עליו ברשת.

5

דיאלוג ושיח

מומחים מלמדים שככל שהילד קטן יותר, על הכללים להיות יותר ממקום של סמכות הורית ופחות ממקום של דיאלוג. בגיל 3 נמליץ על מינימום זמן מסך, ללא מתן מקום לחוות דעתו של הילד. ככל שהילד גדל ומתבגר כך הגבולות יוגדרו באופן שמשתף יותר ויותר את הילד בקבלת ההחלטות ומביא לידי ביטוי את העדפותיו. קצת כמו במשא ומתן בו ישנם שני צדדים שמעוניינים להגיע לסיכום שיבטא את הצרכים של שני הצדדים.

6

שיתוף

בגילאי הנערות והתיכון קביעת הכללים תיעשה במשותף עם המתבגר ובאופן של שיתוף.
לדוגמה: כמה זמן אתה חושב שצריך להיות מוגדר ביום למשחק במחשב? תופתעו לגלות שבדרך כלל הילד ישיב תשובה הגיונית שיכולה להניח את דעתכם.

7

גבולות של אהבה

אנחנו כאן בשביל ילדנו – על אף שאנחנו אלו שמציבים את הגבולות הם לא למעננו אלא הם למען הילד שלנו.
אנחנו מגבילים את הילד כי אנחנו אוהבים אותו ורוצים שהוא יגדל, יצמח ויפרח. שיוכל לחוש ביטחון, יציבות ואושר בחייו.
כשזו הגישה ומהמקום הזה אנחנו מגיעים לשיח עם הילד, הדברים יצאו מאיתנו באופן כזה שהילד לא יחוש מותקף ויהיה לו הרבה יותר קל להירתם ולהיות שותף.

8

עקביות

הגיוני שיהיו התנגדויות להצבת
הכללים החדשים במרחב הביתי. בל נשכח כי כוחה של המדיה הוא גדול והשימוש בה יכול לייצר תלות של ממש.
לכן חשוב שאנו, הקובעים את הכללים נפעל ברגישות אך גם בנחישות. לא ניבהל מהתנגדויות ונעמוד על הכללים שהוצבו. מנהיג אמיתי לא מפחד מעימותים.

9

תגובה להפרת חוזה

נשתדל להתייחס בסלחנות להפרה של הכללים, לא נייחס לילד כוונת זדון אלא נראה אותו בעין טובה.
למה? כיוון שעוצמת המשיכה של האפליקציות,
המשחקים, הרשתות החברתיות, הסרטים והסדרות היא אדירה ויש פעמים שהילדים מרגישים שלעזוב את המסך זה פשוט גדול עליהם.
בנוסף, המלחמה מזמנת לילדינו התמודדויות חברתיות ואישיות לא רגילות המעצימות את הקושי להיצמד לכללים שנקבעו.

10

מלאו את החלל

השימוש האינטנסיבי במדיה נגרם בגלל צרכים עמוקים יותר. המסכים נותנים מענה לעולם חברתי ורגשי, לצורך במימוש עצמי, במשמעות
ובהערכה.
יחד עם הגבלת שעות הפנאי במסך עלינו לעזור לילדינו למלא את החלל הנפשי הקיים. לשבת עם כל אחד מבני הבית ולקיים שיחה על שאיפות, חלומות, כישרונות, תחביבים ורצונות – ולעזור להם להתקדם לשם! לא לחשוש מהשקעת כסף בהתפתחות של ילדיכם. ספר הבישול החדש שתקנו לילדה שעולה ל-ו’ תהיה השקעה משתלמת.

11

היו נוכחים

השקיעו בזמן “אופליין” של חיזוק הקשר המשפחתי, צרו חוויות משפחתיות ואישיות עם הילדים. לב פתוח וקשב מלא הם המענים העמוקים לצרכים העמוקים אותם מחפשים ילדינו בטעות במסך.

12

לאפשר זמנים ריקים

חשוב לא להיבהל משעות פנויות בלו”ז הילד. שעמום הוא חלק מדהים והכרחי בהתפתחות ה”אני” של ילד.
זמני בהייה חשובים לעיבוד מחשבות, חוויות ותהליכים, ומאפשרים פיתוח של היצירתיות ובניית הזהות.

13

השתמשו בטכנולוגיה

ישנם פתרונות טכנולוגיים נהדרים שכדאי להשתמש בהם ליצירת סביבה ביתית בטוחה ומצמיחה.

כשיש בבית בסיס של שיח, חינוך, אמון ורצון לצמיחה – תוכנות הסינון, הגבלת הזמן ובקרת ההורים מהוות השלמה חשובה.
קבלו רשימה מעודכנת של עזרים באתר לוקחים אחריות פתרונות טכנולוגיים. או פנו אל המוקד הטכנולוגי של לוקחים אחריות – מוקד אור בווצאפ – א’-ה’ 13:30-19:30

073-3212723 

14

תהליך בקרה אישי של שעות מסך, ושמירה על אזורים וזמנים ללא מסכים, ישרה אווירה של צמיחה בבית. כולנו, ההורים והילדים יחד בתוך התהליך. אחרי שתראו בעצמכם שזה אפשרי, על אף האתגר, תוכלו לתת ביטחון ומשענת גם לילדכם.

שימוש משפחתי בריא

ניתן לערוך את תיאום הציפיות המובא כאן בתור שיחה בעל פה, או בתור "הסכם" כתוב כסיכום של שיחה שנערכה בעל פה.

אנחנו אוהבים את המשפחה שלנו, אנחנו אוהבים את הילדים שלנו. מחובתנו להסדיר בבית כללים שיעזרו לכולנו להישאר קרובים, שמחים ובטוחים. כללים שבאמצעותם נוכל להשתמש בצורה נכונה, בריאה ומצמיחה במדיה.

ישנו פתרון טכנולוגי לניהול זמן המסך במחשב, המאפשר להגדיר לכל ילד זמן: 'קספרסקי סייפ-קידס', ראו בדף הפתרונות הטכנולוגיים.

זמנים ואזורים ללא מסכים

ארוחות משפחתיות

בוקר, צהרים וערב – כולנו מניחים את המסכים בצד, וגם את העיסוקים האחרים, ויושבים יחד. (מומלץ להגדיר קופסה או מקום מסויים להנחת המכשירים שאינו בטווח הראיה)

זמן שינה

חצי שעה לפני השינה אנו עוזבים את המחשב ושאר המסכים, לטובת התארגנות וזמן שינה רגוע.

חדרי השינה

אל חדר השינה אנו לא מכניסים מסכים.

דלת פתוחה

הגלישה בבית נעשית תמיד בדלת פתוחה.

כללי שימוש

זמן אישי

לכל אחד יש זמן מסך אישי. הזמן הזה מורכב מזמן למידה (מטלות, שיעורי זום) וזמן חופשי (משחק ופנאי) בהתאם לצרכיו ולגילו.

לא על חשבון

השימוש ברשת לא יפגע בלימודים - לימודים קודמים לפנאי ומשחק. ולא יפגע בחברות – לא יושבים רק על המסך עם חבר כשהוא בא לבקר.

תוכן מותאם

אנחנו שומרים על החופש והבריאות שלנו בהימנעות מתכנים לא ראויים שעלולים לפגוע בנו. איך? באמצעות תוכנות סינון האינטרנט בבית. התוכנה תהיה מותקנת על המכשירים של כולנו, כן כן גם אבא ואמא גולשים עם סינון תוכן.

צפייה

הצפייה בסרטים גם היא תיעשה באישור התוכן שלנו (אתרים או סרטים שאישרנו), יש לא מעט תכנים ברשת שאינם מתאימים לערכי המשפחה- מפחידים, אלימים ומכילים תוכן מיני ופוגעני. אם נתקלתם באחד מאלו בבית שלנו או של חבר – אתם לא אשמים, הפסיקו את הצפייה ודברו עם אחד מההורים על זה.

רשתות חברתיות

ההשתתפות והכניסה לרשתות חברתיות תתאפשר רק בהגעה לכיתה ט'. השימוש בווצאפ** בזמנים מוגדרים, לצורך לימודים וחברה בשימוש ראוי ואדיב לחברים.

סיסמאות

להורים תתאפשר גישה לכלל המכשירים בבית ללא מניעה של סיסמה. השימוש שלכם ברשת הוא באחריותנו וזהו התנאי לקבלת מכשיר חכם. אנו רוצים שתרגישו חופשיים ותהנו כמה שיותר, אך נתערב כשהדבר נצרך.

רכישות

אין לבצע רכישות ללא אישור ההורים. לא מעט נוער וילדים הסתבכו ברכישות וקניות מעל כוחם ללא רשות ההורים.

הודעות ופרסומות

יש אנשים זרים ברשת. לא פותחים הודעות ופרסומות מאנשים זרים. אם אתם מקבלים הודעה או פרסומת מאדם או גורם שאינכם מכירים, אל תפתחו אותה, אל תענו – דווחו לנו או לאדם בוגר שאתם סומכים עליו. אל תלחצו על קישורים לא מוכרים.

תקשורת פתוחה

אם נתקלתם בתוכן לא מתאים, במשהו מפחיד מאיים או מוזר, תרגישו חופשי לגמרי לפנות אלינו, אנחנו כאן עבורכם.

אוהבים אבא ואמא ❤

** ווצאפ הוא כלי שימושי וחברתי, אך המומחים מזהירים שאינו מתאים לשימוש בכל גיל, ועלול להוביל למצבים חברתיים לא בריאים בגילאים נמוכים. מומלץ לדחות את השימוש בווצאפ עד כמה שניתן ולפחות עד כיתה ח’.

סמארטפון חדש

"סמארט פליי"

חנות אפליקציות בטוחה המחליפה את החנות הרגילה.

"פמילי לינק" של גוגל

המאפשרת לכם כהורים להגדיר מערכת זמנים לכל מכשיר, שעת שינה, אישור וחסימת אפליקציות, שליטה על רכישות ועוד.

"זמן מסך"

במכשירי אפל, לניהול ובקרת הורים עם כל האופציות שלעיל.

כמו כן, יש ערך גדול לבצע את השיחה לפני שנתתם את המכשיר לילדכם. אולם גם לאחר מעשה ניתן "לאפס" הגדרות ולקרוא לילד לשיחה בנושא. בהצלחה!

שאר כללי הבית תקפים גם על מכשיר זה.

אוהבים! אבא ואמא ❤

כתיבה, ייעוץ והכוונה :

סער חלק – מנהל תוכן, ארגון ‘לוקחים אחריות’ | תמר הרשקוביץ – מנחת הורים
ירון סלע – פסיכולוג קליני מומחה | נועם לב – פסיכולוג | נחמיה כהן – מנכ”ל ארגון
‘לוקחים אחריות’ | איתי שאוליאן – סמנכ”ל ארגון לוקחים אחריות.