הורים

הורים מודים: “אין לנו כלים להתמודד עם הילדים מול הרשתות החברתיות”

סקר חדש מלמד על רוב בקרב הורים במגזר הדתי שמצהירים: “אין לנו כלים להתמודדות עם הילדים מול הרשתות החברתיות והחשיפה לתכנים מיניים”.

 

סקר חדש של עמותת ‘לוקחים אחריות’, הפועלת לקידום שימוש נכון במרחב המקוון – במישור החברתי, החינוכי, הטיפולי והטכנולוגי – בחן מה ההורים חושבים על הרגלי הגלישה של ילדיהם.

הסקר נערך בקרב 380 הורים מהמגזר הדתי על גווניו השונים, הורים לילדים בגילאי בית ספר עד תיכון. תוצאותיו מלמדות כיצד רואים ההורים את החשיפה של ילדיהם לרשתות החברתיות והמסכים בכלל.

מהסקר עולה כי רק כמחצית מההורים שוחחו עם הילדים שלהם כיצד משתמשים נכון ברשתות החברתיות, לעומת זאת, כ- 80%, רוב משמעותי מההורים, עשו שיחה עם ילדיהם על הסכנות הגדולות הטמונות ברשתות. זאת ככל הנראה מכיוון ש-80% מההורים הצהירו כי אין להם כלים להתמודדות עם הילדים והרשתות, והיו רוצים לקבל כאלה.

בנוסף, למעלה מ-70% מההורים ענו כי מערכת החינוך לא עושה מספיק על מנת להעניק כלים לילדים ובני הנוער להתמודדות עם הרשתות החברתיות, האינטרנט והגלישה בו. בכל זאת, כמחצית מההורים היו מעדיפים חשיפה מדודה ומבוקרת לרשתות החברתיות עבור ילדיהם מאשר אי-חשיפה, ורק כ-30% מהם מרגישים שיש להם יכולת לתווך לילדים את השימוש ברשתות ובמדיות.

בנוגע לחשיפה ממושכת למסכים, כ-53% מההורים יצרו הסכם עם ילדיהם אודות המכשיר שרכשו להם, המותר והאסור, זמנים וגבולות. למעלה ממחצית מההורים (52%) ענו כי הם יודעים במה ילדיהם צופים בזמן החשיפה למסך, וכמחצית מהם ענו שהם יודעים שהילדים שלהם צופים בתכנים שלא מותאמים לגילם. אמנם השימוש הממושך במסכים עלול להביא לחשיפה לתכנים לא נאותים, אך 65% מההורים לילדים ביסודי סבורים שהילדים שלהם לא נחשפו לתכנים של עירום ופורנוגרפיה, לעומת רק 35% מההורים למתבגרים בתיכון שסבורים שהם לא נחשפים לתכני עירום ופורנוגרפיה. זאת בניגוד לסקר שפורסם בפברואר האחרון על ידי “הגל החדש” ובו ענו הילדים ובני הנוער עצמם כי 66% מהם נחשפו לפורנוגרפיה עד כיתה ז’.

נתון נוסף שמראה על פער בין המציאות לבין עמדת ההורים הוא כי כמחצית מההורים (47%) ענו כי הם סומכים על ילדיהם שלא יגררו למקומות לא טובים ברשת. בנוסף, 77% מההורים דיווחו כי החשיפה המרובה למסכים מקשה על ניהול הזמן של ילדיהם.

למעלה מ-57% מההורים ענו כי לילדיהם יש עם מי לדבר במקרה של חשיפה לתכנים לא נאותים וקרוב למחצית (49%) מההורים ענו כי ילדיהם יבחרו לפנות אליהם קודם. נתון שעומד בסתירה לתוצאות הסקר של “הגל החדש”, ובו ענו הילדים ובני הנוער כי רק 14% מהם יפנו להורים לשתף אותם בנושא.

 

איתי שאוליאן, מנהל ארגון לוקחים אחריות

איתי שאוליאן, מנהל ומייסד “לוקחים אחריות”: “לפתחם של ההורים והמחנכים עומדת משימה מורכבת מאוד של תיווך נכון לעולם הרשתות החברתיות, המדיה והמסכים עבור בני הנוער והילדים. התוצאות שמתגלות בסקר מלמדות כי הדרך עוד ארוכה, אבל לשמחתנו המודעות לנושא כבר קיימת כמעט בכל בית, עכשיו רק צריך להעניק את הכלים הנכונים להתמודדות טובה שתנתב את הכוחות הדיגיטליים למקומות ראויים וערכיים כמה שיותר”.

 

 

 

תוכן נוסף שיעניין אותך

הורים

אנשי חינוך

המועצה הלאומית לביקורת סרטים

הורים

אנשי חינוך

גיל הסמרטפון בישראל 2024: כיתה א’

צעירים

הורים

אנשי חינוך

דו”ח ספקיות האינטרנט הגנה על ילדים ישראל | 2024

חדשות ועדכונים

צעירים

הורים

אנשי חינוך

הכאב הכי גדול של ההורים בעידן הדיגיטלי

לוקחים אחריות מסכמים רבעון ושומרים עליכן ברשת!

צעירים

הורים

אנשי חינוך

פתיחה חגיגית: פרטים על הקו החם החדש שפתחנו בזכותך

אני:

הרשמו לעדכונים שישאירו אתכם חזקים!

נדאג לעדכן אתכם בכל מה שחשוב לדעת.