הורים

אנשי חינוך

מה סוד ההצלחה בתפוח הנגוס של Apple?

30.03.2025

בעולם שבו הכל צועק, הלחישה היא שמושכת את תשומת הלב. כשהמסכים שלנו גדושים בפופ-אפים והודעות, כשהרשתות החברתיות מפציצות אותנו במידע בקצב מסחרר, דווקא הפשטות מסמנת מהפכה שקטה.

האנשים הראשונים שהשכילו להבין את הצורך בשקט בעולם הרועש, הסואן וההמוני של ימינו הם דווקא גדולי האנשים שאחראיים על כל הרעש שסביבנו.

לדוגמא- ההצעה של סטיב ג'ובס בשנת 1976, להחליף את הלוגו של חברת Apple מציור ידני סבוך ומורכב, עמוס בפרטים קטנים של ניוטון יושב תחת עץ התפוח, ללוגו בצורה אחידה, ברורה לעין ומינימליסטית של התפוח הנגוס המפורסם, לא הגיעה משום מקום. בפשטות הזו טמון סוד עוצמתה של החברה שהפכה את המינימליזם לאימפריה. כשסטיב ג'ובס חזר ל-Apple ב-1997, הוא צמצם את קו המוצרים מ-350 ל-10 בלבד. "פשטות היא תחכום אולטימטיבי," ציטט ג'ובס פתגם ידוע בביוגרפיה הרשמית שכתב וולטר אייזקסון (2011), פתגם שהפך לתמצית הפילוסופיה שמאחורי המותג.

אנשים הבינו שהמינימליזם חוצה תחומים וגבולות. חברות ידועות בכל העולם משתמשות בו כנר לרגליהם. אדידס לדוגמה, עם שלושת הפסים האיקוניים שלה שנוצרו ב-1949, מדגימה כיצד סמל פשוט יכול לעמוד במבחן הזמן (אתר אדידס הרשמי, 2023). Google, עם הממשק הנקי שלה, מוכיחה כיצד פשטות שולטת בעולם דיגיטלי מורכב. לארי פייג', מייסד גוגל, ציין: "המשתמש האידיאלי נכנס לאתר, מוצא מיד מה שהוא מחפש, ויוצא" (דייויד ויז, "איך גוגל עובדת", 2014).

ההבנה הזאת שהמינימליזם הוא המצב האידיאלי, שינתה את פני העולם בכ"כ הרבה בחינות.

המינימליזם אינו רק טרנד עיצובי – הוא תנועה תרבותית. הוא נולד כתנועה אמנותית בשנות ה-60, כשאמנים כמו דונלד ג'אד ואגנס מרטין ביקשו לנקות את היצירה מכל קישוט מיותר. "פחות הוא יותר", הצהיר האדריכל לודוויג מיס ון דר רוהה כבר בשנות ה-40 (MoMA Archives, 1959), משפט שהפך למנטרה של דור שלם.

על אף היתרונות שהתגלו בגישה המינימליסטית, בעידן הדיגיטלי, הפשטות הפכה למצרך נדיר. ומחקר שפורסם ב-Journal of Experimental Psychology) 2020) מצא שעומס מידע מפחית משמעותית את יכולת קבלת ההחלטות שלנו. חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד גילו שריבוי משימות עלול להפחית את הפרודוקטיביות בכ-40% (Proceedings of the National Academy of Sciences, 2018).

מחקר של אוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו (2019) מצביע על כך שלמרות שנראה שתרבות המינימליזם משתלטת על העולם, אנחנו עדיין רחוקים משם. אם נסתכל על נתוני צריכת האינטרנט הממוצע בעולם-
אדם ממוצע צורך כ-34 גיגה של נתונים מדי יום – פי 5 יותר מאשר לפני שני עשורים. וכמה ג'יגה צורך האדם הממוצע כיום בשנת 2025? זה מסביר מדוע רבים חשים "עייפות מידע" ו"עומס קוגניטיבי".

 

לפני שנים אחדות, קם גוף תקשורת חדש. שזוהי כל מטרתו – להביא את המינימליזם גם לתחום התקשורת והחדשות. "תמצית החדשות" מבית ארגון 'לוקחים אחריות' – לא עוד גוף תקשורת, לא עוד פלטפורמה, אלא פתרון לבעיה אמיתית. בעולם שבו אנו טובעים במידע, היא מציעה חבל הצלה של בהירות: עדכון יומי קצר וממוקד. רק העובדות החשובות, בלי הרעש.

ד"ר דניאל לוין, מחבר "The Distracted Mind", מציין: "המוח שלנו אינו בנוי לעיבוד רציף של כמויות מידע גדולות. הוא זקוק להפסקות ולריכוז ממוקד כדי לתפקד היטב." גישה מינימליסטית לחדשות מסייעת בהפחתת העומס הקוגניטיבי ובשיפור הרווחה הנפשית.

"תמצית החדשות" אינה עוד שירות עדכונים – היא גוף תקשורת מיוחד וחדשני שמחזיר לנו את השליטה בזמן ובתשומת הלב שלנו. הוא מוכיח שאיכות המידע חשובה מכמותו, ושלפעמים מספיק משפט אחד חד וברור כדי להבין את התמונה המלאה. לא עוד גלילה אינסופית, לא עוד כותרות מבלבלות, לא עוד בזבוז זמן יקר. להישאר מעודכנים רק במה שחשוב, בדיוק כשצריך. כי בעולם רווי ברעש – הבהירות היא היוקרה החדשה.

כאן אפשר להצטרף לשירות העדכונים

 

>>>>>

ארגון "לוקחים אחריות" הוא ארגון חברתי-חינוכי הפועל בישראל לקידום שימוש אחראי, מאוזן ומצמיח ברשת ובמדיה הדיגיטלית. הארגון הוקם מתוך הבנה כי בעידן הנוכחי, שבו המסכים והמדיות החברתיות מהווים חלק מרכזי מחיי הילדים, הנוער והמבוגרים, יש חשיבות עצומה ליצירת תשתית חינוכית וקהילתית שתאפשר לאדם להיות בעל שליטה ובחירה נכונה בהתנהלותו בעולם הדיגיטלי.

העמותה מפתחת תוכניות חינוכיות פורצות דרך הפועלות בבתי ספר, במסגרות קהילתיות ובקרב הורים ומורים מכל קצוות הקשת הישראלית באמצעות סדנאות, הרצאות, קורסים ותוכניות ליווי מקצועיות.

הארגון מצייד הורים, מורים ותלמידים בכלים מעשיים לניהול זמן מסך, להתמודדות עם תכנים מזיקים, ולבניית זהות דיגיטלית בריאה. התוכניות מבוססות על ידע מחקרי עדכני, בשילוב גישה ערכית שעוזרת לכל אדם לשאוף ולצמוח מבחינה אישית וחברתית.

בנוסף, לוקחים אחריות משתפת פעולה עם עוד הרבה גורמים נוספים- משרדי ממשלה, מועצות מקומיות, עמותות וגופים ציבוריים נוספים, במטרה לקדם רגולציה, להעלות מודעות ציבורית וליצור שינוי מערכתי רחב. הארגון מאמין כי האחריות אינה מוטלת רק על האדם הפרטי, אלא היא משותפת למשפחה, לקהילה ולחברה כולה.

באמצעות פעילות אינטנסיבית, עקבית ומבוססת ערכים, לוקחים אחריות שואפת להעניק לדור הצעיר ולחברה הישראלית כולה את הכוח להשתמש במדיה לא רק ככלי לצריכה ובידור ואסקפיזם, אלא כמנוף להתפתחות, לחוסן אישי ובניית אישיות חזקה ובריאה.

 

תוכן נוסף שיעניין אותך

הורים

אנשי חינוך

איך להגיב לפרשיות פוגעניות?

הורים

אנשי חינוך

מהרגע שזה ברשת – זה כבר לא בידים שלך

הורים

אנשי חינוך

רגע אחד של נוכחות שווה המון

חדשות ועדכונים

צעירים

הורים

אנשי חינוך

הכאב הכי גדול של ההורים בעידן הדיגיטלי

לוקחים אחריות מסכמים רבעון ושומרים עליכן ברשת!

משפחנוכה – מאות משפחות שמו את המסכים בצד לחצי שעה, תראו מה יצא

אני:

הרשמו לעדכונים שישאירו אתכם חזקים!

נדאג לעדכן אתכם בכל מה שחשוב לדעת.