14.05.2025
העולם הדיגיטלי נרצה או לא נרצה, כבר לגמרי חלק מחיינו. הוא איתנו בכל תחום החיים.
לפעמים אנחנו מרגישים סחרחורת מקצת ההתפתחות שעוטף אותנו, בעוד שהילדים שלנו שוחים עם הזרם לפני שאנחנו מספיקים למצמץ.
אותה תחושה קיימת גם ובעיקר במערכת החינוך. בעוד התלמידים של היום מתנהלים בטבעיות בעולם הדיגיטלי, מערכת החינוך מנסה למצוא את הדרך הנכונה לשלב בו את המורים שנשארו מאחור. לפני כחודש משרד החינוך פרסם הנחיות רשמיות לשילוב בינה מלאכותית בלמידה, מתוך הבנה שהטכנולוגיה הזו כאן כדי להישאר וכי יש צורך בגישה חינוכית מסודרת להתמודדות איתה. הכוונה מבורכת, שכן ברור לכולם שהנושא משמעותי מאי פעם, אך השאלה הגדולה היא האם הצעדים שננקטו מספיקים לא רק כדי לשלב את הAI בבתי הספר מבחינה טכנית, אלא בעיקר כדי לאפשר למורים להיות חלק מרכזי ומשפיע במרחב החיים הדיגיטלי הכל-כך משמעותי ואינטגרלי של התלמידים שנמצאים שם ברוב שעות היום.
בהנחיות החדשות נקבע כי השימוש בבינה מלאכותית בבתי הספר ייעשה רק לאחר שהמורים יעברו הכשרה מתאימה, וכי יש צורך לנהל על כך שיח חינוכי עם התלמידים. אלא שנכון להיום, ההכשרה המוצעת והמומלצת ע"י משרד החינוך למורים מסתכמת בלומדה קצרה של 20 דקות בלבד, ותוכנה סובב רק סביב השימוש הטכני בכלים ומיומנות תיווך השימוש בפלטפורמות לתלמידים – כולל הסכנות שבהן. בהתחשב בכך שמדובר בנושא חדשני, דינמי ורחב היקף, ברור כי הכשרה כזו אינה מספיקה כדי להעניק למורים את הידע והכלים שהם זקוקים להם. התלמידים, מצדם, כבר משתמשים בבינה מלאכותית באופן יומיומי – להכנת שיעורי בית, יצירת תוכן, ואפילו במציאת דרכים יצירתיות במיוחד לעקוף משימות חינוכיות. במציאות הזו, למורים אין ברירה אלא להתאים את עצמם, אך ללא תמיכה אמיתית ולמידה מעמיקה, רבים מהם נותרים מאחור ומתקשים לקחת חלק בשיח שהתלמידים כבר מנהלים בעצמם.
אין הכוונה שהמורים לא יצליחו להשתמש בכלי הAI מבחינה טכנית, האתגר כאן אינו רק טכנולוגי, אלא בראש ובראשונה חינוכי. התלמידים של היום נולדו לתוך מציאות דיגיטלית והם סופגים אותה מגיל צעיר. הם מכירים את הכלים, לומדים כיצד להשתמש בהם בצורה טבעית ובלתי אמצעית, ובעבורם אין בכך שום דבר חריג. לעומת זאת, עבור רבים מהמורים, השינויים המהירים בעולם הטכנולוגיה מאתגרים ולא תמיד נגישים. כאשר התלמידים חווים את המורים כמי שמנסים לתווך להם את העולם הדיגיטלי במילותיהם, אך בראשם הם נמצאים שנות אור מאחורי תלמידיהם, נוצר פער שמפחית את ההשפעה החינוכית של בית הספר בנוגע לשימוש מושכל בדיגיטלי ורשתות, ובבינה המלאכותית בפרט.
אם רוצים ליצור שינוי אמיתי, חשוב שההכשרה למורים תכלול לא רק ידע טכני לשימוש בסיסי והנחיות לזהירות, אלא בעיקר תהליך עמוק של הכשרה שתלמד את המורים איך לבנות את הגשר ביניהם ובין מרחב הדיגיטל והרשת של התלמידים, תוך אמון מלא, כך שהתלמידים יראו במורים דמויות רלוונטיות לחינוך דיגיטלי, ולא רק כאלה שמפריעים, מגבילים ומכפישים את עולם המסכים המתקדם. רק כך, במקום שהמורים יתפסו כמי שמנסים "לרסן" את הטכנולוגיה, הם יוכלו להפוך למובילים בשימוש נכון ומושכל בה, באופן שיחבר את התלמידים ללמידה משמעותית יותר, ושימוש בריא בטוח ומאוזן יותר – בכלל במרחב הדיגיטלי שלהם.
העולם משתנה במהירות, והלמידה הופכת ליותר ויותר דיגיטלית, אך החינוך ימשיך להיות מבוסס על מערכות יחסים. אם רוצים שהתלמידים באמת יפנימו ויישמו את הערכים והכלים שמערכת החינוך שואפת להקנות להם, המורים חייבים להיות חלק מעולמם ולא משקיפים מבחוץ. כי בלי חיבור ואמון אמיתיים בין המחנך למתחנך – גם הכלים החדשניים ביותר לא יהפכו את הלמידה למשמעותית באמת.
>>>>>>
ארגון "לוקחים אחריות" הוא ארגון חברתי-חינוכי הפועל בישראל לקידום שימוש אחראי, מאוזן ומצמיח ברשת ובמדיה הדיגיטלית. הארגון הוקם מתוך הבנה כי בעידן הנוכחי, שבו המסכים והמדיות החברתיות מהווים חלק מרכזי מחיי הילדים, הנוער והמבוגרים, יש חשיבות עצומה ליצירת תשתית חינוכית וקהילתית שתאפשר לאדם להיות בעל שליטה ובחירה נכונה בהתנהלותו בעולם הדיגיטלי.
העמותה מפתחת תוכניות חינוכיות פורצות דרך הפועלות בבתי ספר, במסגרות קהילתיות ובקרב הורים ומורים מכל קצוות הקשת הישראלית באמצעות סדנאות, הרצאות, קורסים ותוכניות ליווי מקצועיות.
הארגון מצייד הורים, מורים ותלמידים בכלים מעשיים לניהול זמן מסך, להתמודדות עם תכנים מזיקים, ולבניית זהות דיגיטלית בריאה. התוכניות מבוססות על ידע מחקרי עדכני, בשילוב גישה ערכית שעוזרת לכל אדם לשאוף ולצמוח מבחינה אישית וחברתית.
בנוסף, לוקחים אחריות משתפת פעולה עם עוד הרבה גורמים נוספים- משרדי ממשלה, מועצות מקומיות, עמותות וגופים ציבוריים נוספים, במטרה לקדם רגולציה, להעלות מודעות ציבורית וליצור שינוי מערכתי רחב. הארגון מאמין כי האחריות אינה מוטלת רק על האדם הפרטי, אלא היא משותפת למשפחה, לקהילה ולחברה כולה.
באמצעות פעילות אינטנסיבית, עקבית ומבוססת ערכים, לוקחים אחריות שואפת להעניק לדור הצעיר ולחברה הישראלית כולה את הכוח להשתמש במדיה לא רק ככלי לצריכה ובידור ואסקפיזם, אלא כמנוף להתפתחות, לחוסן אישי ובניית אישיות חזקה ובריאה.


